Crowdsourcing to proces pozyskiwania pracy lub funduszy, zwykle online, od tłumu ludzi. Słowo to jest połączeniem słów "tłum" i "outsourcing". Chodzi o to, aby wykonać pracę i zlecić ją tłumowi pracowników.

Słynny przykład: Wikipedia. Zamiast tworzyć encyklopedię na własną rękę, zatrudniając pisarzy i redaktorów, Wikipedia dała tłumowi możliwość samodzielnego tworzenia informacji. Wynik? Najbardziej wszechstronna encyklopedia, jaką kiedykolwiek widział ten świat.

Ale... Czym jest Crowdsourcing;

Crowdsourcing i jakość: Zasada crowdsourcingu polega na tym, że więcej głów jest lepszych niż jedna. Przez canvassing duży tłum ludzi do pomysłów, umiejętności, lub udział, jakość treści i generowania pomysłów będzie wyższa.

Różne rodzaje crowdsourcingu

Crowdsource Design

Jeśli szukasz projektu logo, możesz powiedzieć tłumowi projektantów, czego oczekujesz, ile zapłacisz i jaki jest Twój termin realizacji. Wszyscy zainteresowani projektanci stworzą gotowy projekt specjalnie dla Ciebie. Otrzymasz 50-300+ różnych gotowych projektów logo i możesz zatrzymać ten, który podoba Ci się najbardziej. Robiąc projekt w ten sposób, crowdsourcing faktycznie zwiększa jakość i obniża cenę, w porównaniu do freelancingu online.

Crowdsourcing może być również używany do uzyskania projektów dla mebli, mody, reklamy, wideo i projektowania produktów. Po prostu wszystko, co można zaprojektować, może być pozyskane w ramach crowdsourcingu.

crowdfunding

Crowdfunding

Crowdfunding polega na proszeniu tłumu ludzi o wpłacanie pieniędzy na Twój projekt. Na przykład, jeśli chcesz zebrać 10 000 dolarów, aby zapłacić za czas w studiu, aby nagrać nową płytę, crowdfunding może pomóc Ci zebrać te pieniądze. Znajdujesz platformę crowdfundingową, ustalasz kwotę docelową, termin oraz nagrody oferowane darczyńcom. Musisz zebrać 100% swojego celu przed upływem terminu, w przeciwnym razie wszystkie datki są zwracane darczyńcom. Terminy są zazwyczaj krótsze niż 60 dni.

Crowdfunding jest najczęściej wykorzystywany przez artystów, organizacje charytatywne i początkujące firmy do zbierania pieniędzy na takie projekty, jak kręcenie filmu dokumentalnego, produkcja zegarka iPod, badania nad rakiem czy fundusze zalążkowe. Przeczytaj więcej o crowdfundingu lub przejrzyj strony internetowe poświęcone crowdfundingowi.

Mikrozadania

Mikrozadania polegają na dzieleniu pracy na małe zadania i wysyłaniu ich do tłumu ludzi. Jeśli masz na swojej stronie 1000 zdjęć, które wymagają podpisu, możesz poprosić 1000 pojedynczych osób, aby każda z nich dodała podpis do jednego zdjęcia. Podziel pracę i ustal zapłatę za każde wykonane zadanie (zazwyczaj .01¢ - .10¢ za zadanie). Dzięki microtaskingowi możesz spodziewać się rezultatów w ciągu kilku minut. Mikrotasking może obejmować takie zadania jak skanowanie obrazów, korekta, poprawianie baz danych i przepisywanie plików audio.

Praca jest wykonywana szybciej, taniej i zazwyczaj z mniejszą liczbą błędów (jeśli istnieją systemy walidacji). Dodatkowo, mikrozadania mogą być często wykonywane przez ludzi w mniej szczęśliwych krajach, w tym tych, którzy mają możliwość wysyłania SMS-ów, ale nie mają komputerów. Przeczytaj więcej o mikrozadaniach lub przejrzyj strony poświęcone mikrozadaniom.

Otwarte innowacje

Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć z pomysłem na biznes, czy jest to projekt produktu, czy może firma marketingowa, crowdsourcing może pomóc poprzez otwartą innowację. Otwarte innowacje pozwalają ludziom ze wszystkich aspektów biznesu, takich jak inwestorzy, projektanci, wynalazcy i marketerzy, współpracować w celu stworzenia funkcjonalnej, przynoszącej zyski rzeczywistości. Można to zrobić zarówno poprzez dedykowaną platformę internetową, aby uzyskać perspektywę zewnętrzną, jak i przy udziale tylko pracowników wewnętrznych.

Otwarte innowacje łączą ludzi z różnych części świata i różnych sektorów biznesu do wspólnej pracy nad projektem. Jest to efektywny zbiór różnych dziedzin i poziomów wiedzy specjalistycznej, które w innym przypadku nie byłyby dostępne dla żadnego początkującego przedsiębiorcy. Pozwala to również stronom wcześniej uważanym za niezaangażowane, takim jak inwestorzy, zakasać rękawy i podzielić się swoją wiedzą, stając się czymś więcej niż tylko krową z pieniędzmi.

Plusy i minusy

Największą zaletą crowdsourcingu jest możliwość uzyskania lepszej jakości wyników, ponieważ kilka osób oferuje swoje najlepsze pomysły, umiejętności i wsparcie. Crowdsourcing pozwala wybrać najlepszy wynik z morza "najlepszych wpisów", w przeciwieństwie do otrzymania najlepszego wpisu od jednego dostawcy. Wyniki mogą być dostarczone znacznie szybciej niż tradycyjne metody, ponieważ crowdsourcing jest formą freelancingu. Możesz otrzymać gotowy film w ciągu miesiąca, gotowy projekt lub pomysł w ciągu tygodnia, a mikrozadania pojawiają się w ciągu kilku minut.

Jasne instrukcje są niezbędne w crowdsourcingu. Potencjalnie możesz przeszukiwać tysiące możliwych pomysłów, co może być żmudne, a nawet skomplikowane, jeśli instrukcje nie są jasno zrozumiałe. Niektóre formy crowdsourcingu wiążą się z pracą specjalistyczną, której niektórzy są przeciwni. Jakość może być trudna do oceny, jeśli odpowiednie oczekiwania nie są jasno określone.